Benefity a podwyżka. Jak radzić sobie z presją płacową?

Galopująca inflacja daje się we znaki zarówno pracownikom, których pensje mają coraz mniejszą siłę nabywczą, jak i pracodawcom — oni muszą mierzyć się z niesłabnącą presją płacową, w dodatku podsycaną przez działania rządu. Co robić, by nie stracić najlepszych członków załogi? Jak optymalizować koszty pracownicze bez obaw o wyższą rotację?

Gdy ceny w sklepach i koszty życia stale rosną, trudno się dziwić, że pracownicy domagają się większych pensji. Podwyższanie wynagrodzeń wymusza na pracodawcach również rząd, zwiększając płacę minimalną. Oczywiście rozsądni przedsiębiorcy wiedzą, że wartościowy pracownik nie jest jedynie kosztem dla firmy, ale przede wszystkim potencjałem. W dobie kryzysu trudno jednak dać podwyżkę każdemu. Czy jest coś, co możemy zaoferować pracownikowi zamiast wyższej pensji?

Okazuje się, że równie skutecznym jak podwyżki narzędziem do budowania satysfakcji i lojalności pracowniczej są benefity. Badania dowodzą nawet, że odpowiednie użycie benefitów i świadczeń może korzystniej wpływać na długotrwałą satysfakcję i lojalność pracowniczą niż jednorazowa podwyżka pensji. Według badań przeprowadzonych w 2022 roku przez Enter The Code 75% badanych zwraca uwagę na benefity podczas poszukiwania pracy, są one zatem bardzo istotnym aspektem zatrudnienia. Dlaczego tak się dzieje? Oto kilka czynników, które powodują, że świadczenia pozapłacowe mogą z powodzeniem wzmagać lojalność pracowniczą.

Długofalowy charakter

Na rynku dostępnych jest wiele benefitów, które pracodawcy mogą zaoferować pracownikom na dłuższy czas, a nie tylko jednorazowo. Opieka medyczna, benefity żywieniowe, karty sportowe — to rodzaje benefitów, z których korzysta się wielokrotnie. Otrzymując od pracodawcy coś, co można wykorzystywać regularnie przez dłuższy czas, pracownik przy każdorazowym korzystaniu z benefitu, zdaje sobie sprawę z “prezentu” od pracodawcy. Znacznie trudniej zorganizować stałe podwyżki pensji czy system premiowy w taki sposób, by pracownik regularnie odczuwał napływ gotówki, nie mówiąc o tym, że jest to dla pracodawcy mało opłacalne. Badania Aon Hewitt z 2015 roku pokazują również, że nawet duże zwiększenie zarobków wywołuje raczej jednorazową satysfakcję (i to nie tylko ze względu na inflację) — po prostu człowiek szybko przyzwyczaja się do życia na pewnym poziomie finansowym i wzrost stopy życiowej zwyczajnie mu powszednieje.

Wpływ na komfort życia

Przewaga benefitów nad podwyżką polega również na tym, że realnie wpływają one na komfort życia. Wellbeing, dobrostan, zadowolenie — to nie tylko puste hasła. Wiele benefitów naprawdę zmienia jakość egzystencji. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Dobrze wykorzystany pakiet opieki medycznej pozwala realnie poprawić stan zdrowia czy załagodzić wieloletnie dolegliwości. Karta sportowa daje możliwość poprawienia kondycji lub zapoczątkowania nowego hobby, z kolei benefit lunchowy pomaga regularnie spożywać zdrowe i smaczne posiłki, a także oszczędzić czas na przygotowanie jedzenia do pracy. W ten sposób benefity ofiarowane przez pracodawców mogą realnie wpływać na poprawę różnych sfer życia. Podwyższenie pensji z kolei nie zawsze (zwłaszcza w okresie rosnących cen) musi wiązać się z nową jakością dla pracownika.

Korzystanie z benefitu w trakcie pracy

Lojalność pracowników budują szczególnie mocno benefity, które można wykorzystać w miejscu pracy. Wartość, którą ze sobą niosą, budzi wówczas konkretne skojarzenia z pracodawcą. Podwyżki bądź inne świadczenia płacowe zazwyczaj są spożytkowywane w czasie wolnym — na hobby, przyjemności lub po prostu potrzeby bieżące budżetu domowego. Wówczas wydatki te i wartość nabyta dzięki nim nie kojarzy się pracownikom z zatrudniającą ich firmą. Ze względu na to warto wybierać benefity do wykorzystania w miejscu pracy — szkolenia, warsztaty dla pracowników, posiłki z dofinansowaniem — gdyż takie będą najsilniej budowały lojalność pracowniczą.

Wbrew pozorom nawet w okresie inflacji podwyżki nie są jedynym skutecznym narzędziem lojalizacji pracowniczej. Okazuje się, że mechanizmy psychologiczne kształtujące zależność między lojalnością, satysfakcją a benefitami działają również w dobie kryzysu. By tak było, należy jednak odpowiednio dobrać pakiet benefitów. Skuteczne w tym zakresie są benefity wykorzystywane w miejscu pracy lub takie, których jasno pokazana jest konkretna wartość otrzymywana od pracodawcy. Jeśli jest zainteresowany wprowadzeniem takiego świadczenia w swojej firmie, zobacz, co możesz zyskać z Lunchspot.