Karty przedpłacone dla pracowników czy wirtualna stołówka?

Zatrudnianie pracowników na nowoczesnym dynamicznym rynku pracy nie jest już możliwe na dotychczasowych zasadach. Wiedzą o tym pracownicy, negocjujący coraz lepsze warunki pracy, powinni o tym wiedzieć również pracodawcy, jeśli zależy im na utrzymaniu najlepszej kadry. W obliczu sytuacji kryzysowych, zmienności rynku, rosnących wymagań obu stron i multitaskingu minimalne wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy to za mało. Jak ze zwykłego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych uczynić atut i przyciągnąć najlepszy personel? Popularnymi rozwiązaniami są karta przedpłacona i wirtualna stołówka – warto wiedzieć, czym się różnią i na co postawić.

Karty przedpłacone dla pracowników, czyli co tak naprawdę?

Karta przedpłacona (karta prepaid) jest jednym z efektów rozwoju technologii i bankowości elektronicznej. To typ karty płatniczej, za pomocą której możemy dokonywać płatności bez konieczności posiadania rachunku osobistego i bez badania zdolności kredytowej – wystarczy zasilić kartę dowolną kwotą. Karta przedpłacona w wielu nowoczesnych firmach łączy się z finansowaniem działalności socjalnej z ZFŚS jako forma przekazania pracownikom określonych wartości pieniężnych, np. na codzienne posiłki, korzystanie z obiektów sportowych czy kultury.

Rodzaje kart przedpłaconych

Karta przedpłacona działa na zasadach karty debetowej, tyle że pozwala korzystać z niej do kwoty w wysokości nieprzekraczającej wartość otrzymanych środków pieniężnych. To stosunkowo bezpieczna alternatywa dla rzeczowych świadczeń socjalnych. Powszechnie spotykamy kilka rodzajów karty przedpłaconej:

  • Karty przedpłacone wydawane przez banki i instytucje pozabankowe – do najbardziej znanych marek należą MasterCard, Visa i American Expess; można je otrzymać w niemal każdym popularnym banku: PKO BP, Millenium, mBank czy ING; instytucje pozabankowe oferujące podobne możliwości to choćby Revolut, N26, ViaBuy i Monese;
  • Karty/bony podarunkowe – karta przedpłacona związana jest wówczas z konkretnym sklepem, usługą lub miejscem; karta podarunkowa może być personalizowana albo wydawana na okaziciela, najczęściej ma ograniczony termin wykorzystania środków;
  • Karty lunchowe – swoisty rodzaj karty płatniczej mający za zadanie zapewnienie użytkownikowi karty przedpłaconej możliwości łatwego opłacenia posiłku sfinansowanego przez pracodawcę; mogą mieć ustawione różnego typu ograniczenia, np. działać tylko w godzinach 8-16;
  • Pozabankowe karty kredytowe – działają jak pożyczki, ale bez konieczności posiadania konta bankowego i bez kontroli sytuacji materialnej osoby uprawnionej do korzystania z karty; wydają je m.in. Twisto czy AxiCard.

Warto pamiętać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od o.f. karta podarunkowa zasilona środkami pieniężnymi jest kwalifikowana jako świadczenie pieniężne.

Czy warto skorzystać z kart przedpłaconych? O wadach i zaletach

Rosnąca popularność kart prepaid wynika z wygody ich użytkowania i z szerokiego zakresu ofert różnych instytucji, które je wydają. Niepodważalną zaletą posiadania takiego środka płatniczego jest możliwość korzystania z niego w całej Polsce i bezterminowe lub długoterminowe wykorzystywanie środków. Czy karty prepaid mogą sprawdzić się w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? W przypadku pracownika stale wyjeżdżającego w delegacje lub dysponującego funduszem reprezentacyjnym to może być dobre rozwiązanie, jednak brak nadzoru nad wykorzystaniem środków i zbyt szerokie możliwości dokonywania płatności przez pracowników na co dzień mogą przysporzyć pracodawcy problemów. Warto najpierw przemyśleć wprowadzenie ich w swojej firmie na szeroką skalę.

Wirtualna stołówka a karty przedpłacone. Dlaczego Lunchspot to lepsze rozwiązanie?

Popularną alternatywą dla karty przedpłaconej, a jednocześnie innowacyjnym rozwiązaniem problemu posiłków dla pracowników jest wirtualna stołówka. Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia posiłków i napojów w czasie pracy można realizować dziś o wiele łatwiej dzięki takim miejscom jak Lunchspot, z których oferty korzysta wielu przedsiębiorców. Co wirtualna stołówka Lunchspot daje pracownikowi i pracodawcy?

  1. Pełna kontrola nad wydatkami – pracodawca ma pewność, że budżet zostaje wykorzystany tylko na posiłki w miejscu pracy i w godzinach pracy.
  2. Tańsze posiłki – to obustronna korzyść, ponieważ w Lunchspot pracownik może kupić nawet o 40% więcej posiłków, niż gdyby korzystał z karty prepaid poza miejscem pracy.
  3. Posiłki na miejscu – pracownik otrzymuje posiłek w miejscy pracy, dzięki czemu oszczędza swój czas podczas przerwy i ma lepsze możliwości integrowania się z zespołem; dla pracodawców to natomiast większe bezpieczeństwo i mniejsze prawdopodobieństwo wypadku.
  4. Szeroka oferta – Lunchspot ma duży wybór posiłków, który zadowoli też wegetarian i wegan i pozwoli łatwo dopasować się do diety, a także pozostać w zgodzie z BHP.
  5. Bezpłatna dostawa – wliczone w usługę koszty dostawy to oczywista oszczędność.
  6. Elastyczność kosztów – pracodawca ponosi koszty wyłącznie wtedy, gdy pracownik zamawia posiłki, dzięki czemu nie traci nic w czasie jego urlopu lub zwolnienia.
  7. Komfort i szybkość użytkowania online – Lunchspot można wdrożyć w firmie szybko i bez konieczności wydawania fizycznych kart lunchowych.

Oferta wirtualnej stołówki Lunchspot to nie tylko działanie na rzecz pracowników i sposób na stanie się atrakcyjnym i nowoczesnym pracodawcą, ale i realne korzyści finansowe (np. ulga ZUS). Usługa jest dostępna w całej Polsce: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław… Sprawdź, jak działa Lunchspot w Twoim mieście i już dziś odmień codzienne posiłki w swojej firmie!